Call us on 44 7700 900693

Hem - » BLOG » SAS historia

SAS historia

SAS eller Scandinavian Airlines System som förkortningen står för fyllde 70 år 2016 efter att ha bildats i mitten av 1940-talet efter att andra världskriget tagit slut. Nämligen 1946. Under många år drog det då statliga bolaget nytta av att agera på en helt oreglerad marknad. Det fanns ingen konkurrens som det finns idag utan bolaget kunde i stort sett ta vilka priser det ville. Efter några guldår under 1980-talet stötte bolaget på patrull när avregleringen var ett faktum i EU. Som om det inte vore nog drabbades flygbranschen väldigt hårt av det stora terrordådet mot World Trade Center i New York i september 2011 då flygplan användes som bomber. När flygbolaget hade sitt 60-årsjubileum 2006 var det faktiskt många som inte trodde att dagen skulle komma då bolaget fick fira 70 år. Trots motgångar och sviktande konjunkturer så har bolaget idag lyckats återhämta sig och är idag ett av Europas ledande flygbolag som förknippas med kvalitet och högklassig service.

Kriget utvecklade flyget

Allt började året efter att andra världskriget äntligen hade tagit slut. Krigsslutet öppnade upp för en helt ny marknad för passagerarflyg. Under kriget hade flyget utvecklats mycket och nu var människor sugna på att resa och se världen. Scandinavian Airlines System, SAS, bildades genom att slå ihop tre nordiska flygbolag till ett. Det svenska bolaget hette SILA, från Norge kom DNL och från Danmark DDL. Idag står förkortningen SAS endast för Scandinavian Airlines. Bolaget utvecklades och utökade snabbt sina flyglinjer. 1954 startade SAS den första polarlinjen i världen. Den gick mellan Köpenhamn och Los Angeles via Söndre Strömfjord på Grönland. I slutet av 1950-talet började jetplanen att ta över mer och mer, det gav helt nya möjligheter vad gällde flyghastighet och linjer. SAS började att byta ut sin flygplansflotta till jetplan, ändå dröjde det fram till 1976 innan SAS sålde sitt sista propellerplan.

Carlzon tar över

En stor händelse i SAS historia är när den framgångsrika bolagsdirektören Jan Carlzon tog över posten som VD för SAS 1981. Med sina nytänkande idéer om service for han fram som en virvelvind i den konservativa flygbranschen. Det var inte helt komplikationsfritt men framgången lät inte vänta på sig. SAS blev ett föredöme för serviceföretag världen över. Carlzon låg bakom bland annat skicket med att låta servicepersonalen åka på charmkurs. Han tog också fram den populära flygklassen Euro Class som var en lite lyxigare form av Bussiness Class. På den här tiden serverades maten med vita linnedukar och riktigt porslin och bestick av metall. Lite annorlunda än det som idag förknippas med termen flygplansmat. Jan Carlzon var omåttligt populär bland personalen och han ledde SAS fram till 1993 då avregleringen av den europeiska flygmarknaden hade börjat.

Få olyckor

Precis som andra flygbolag har SAS råkat ut för en del olyckor och incidenter. En av de mest kända är när SAS-planet Dana Viking havererade och kraschlandade på ett fält i Gottröra utanför Uppsala. Ingen person omkom men det var några personer som skadades. Planet klövs i tre delar vid kraschen så det var lite av ett under att ingen omkom. Den 8:e oktober 2001 skedde den allvarligaste olyckan i SAS historia är ett SAS-plan på väg från Milano till Köpenhamn kolliderade med ett plan av mindre modell under starten på Linate-flygplatsen. Vid olyckan rådde tjock dimma och alla 110 personer ombord omkom. Även fyra personer i det mindre flygplanet och fyra personer i en byggnad som träffades av flygplanet omkom. Olyckan fick ett långt rättsligt efterspel där flera höga tjänstemän inom det italienska luftfartsverket dömdes till långa fängelsestraff.

Få olyckor