Mer om segelflyg

Men vad är segelflyg egentligen? Medan flygplan och segelflygplan delar många design-, aerodynamiska och pilotfaktorer, förändrar avsaknaden på en motor grundläggande hur en segelflygare flyger.

Strömlinjeformat flygkropp

Eftersom det inte finns någon motor som tar plats, är ett segelflygplan dimensionerat runt lasten den bär; flygkroppen är utformad för att vara så liten och lätt som möjligt. De flesta segelflygplan har plats för två personer i den lilla cockpiten, med piloter som sitter i ett lutande läge, kontra motordrivna flygplan, där piloter vanligtvis sitter upprätt. Varför är det en skillnad? Genom att sitta lutad kan cockpiten och taket bli mer strömlinjeformade, vilket skapar mindre dragkraft.

Ytan på en sådan flygkropp är utformad för att vara så slät som möjligt, så att planet kan flyga genom luften med lite parasitiskt drag. De tidigaste glidflygarna byggdes av trä täckt med duk; senare versioner tillverkades av nitade strukturella aluminiumskinn. Tyvärr minskade sömmar och nitar som är typiska för aluminium avsevärd prestanda. Idag är många avancerade segelflygplan konstruerade av sömlösa material som fiberglas och kolfiber.

Långa vingar med specialdimensioner

Segelflygplan har vingar med högt bilförhållande, vilket innebär att de är längre och smalare än vingar på normala, motordrivna flygplan. Bildförhållandet beräknas genom att dividera kvadraten på vingens spännvidd med vingens area. Som du ser i diagrammet ovan har Schleicher ASH 31-segelflygplanen en aspekt av 33,5, medan Piper Cherokee har ett bildförhållande på 5,6.

Långa vingar med specialdimensioner

Vingar med höga sidoförhållanden swe mindre inducerad dragkraft, vilket är vad som gör dem så effektiva på segelflygplan. Så varför har inte alla flygplan vingar med högt aspektförhållande? Det finns flera olika faktorer. För det första böjs vingar med högt bildförhållande mer än kortare vingar, vilket innebär att de måste utformas med starkare designspecifikationer. Eftersom segelflygplan är lätta är inte böjningen lika stort problem. Men med tyngre flygplan, som flygfartyg, skulle en höjdförhållande vinge vara opraktisk. Eftersom segelflygplan flyger relativt långsamt är vingvridningen inte lika relevant, men det skulle dock vara ett stort problem i ett snabbare flygplan.

Manövrerbarhet är en annan viktig faktor. Vingar med högt bildförhållande minskar manövrerbarheten, eftersom de har ett högre tröghetsmoment. Tänk på det som en spännvandrare: de bär en lång stång för att balansera sig själva och förhindrar att de snabbt faller åt vänster eller höger.

Slutligen begränsar flygplatsens storlek förhållandet ett flygplan kan ha. Ta Boeing 777 till exempel. 777 har ett bildförhållande på ungefär 9. Om den hade ett bildförhållande på 30+ skulle den inte kunna parkera nära något annat flygplan finns på rampen, och dess vingar skulle vara så långa att de skulle hänga över taxibanorna under start och landning. Uppenbarligen skulle det inte vara praktiskt.

Kontrollytor

Liksom de flesta flygplan använder segelflygplan, roder och klaffar för att flyga. Klaffar är monterade på segelflygplan för att kontrollera nedstigningshastigheter genom att producera dragkraft och öka lyftkraft. Många moderna segelflygplan använder också luftbromsar eller spoilers som, när de används, drastiskt minskar störningen av luftflödet över vingen, vilket ökar drag och minskar lyft. En annan betydande skillnad mellan motordrivna flygplan och segelflygplan är att segelflygplan normalt bara har en landningsutrustning, belägen direkt under piloten. Detta var kort om skillnaderna.

Olivia Skriven av: