Call us on 44 7700 900693

Hem » BLOG » Hur blir man pilot och vad krävs?

Hur blir man pilot och vad krävs?

Pilot är ett yrke som kan verka glassigt men som innebär ett stort ansvar och en gedigen utbildning. För att du ska kunna söka till pilotutbildningen måste du ha gått ut gymnasiet samt ha godkända betyg i engelska, fysik och matematik. Dessutom måste du genomgå och klara olika lämplighetstester och medicinska undersökningar och prov, till exempel synundersökning och här gäller det att din sin är nästintill perfekt. Men inte ens då är det säkert att du har det som krävs för att bli pilot eftersom olika flygbolag har olika krav. SAS kräver till exempel att du är mellan 157 och 200 centimeter lång samt att du talar minst ett av de skandinaviska språken och engelska flytande.

Hur blir man pilot och vad krävs?

Vilken utbildning krävs det för att bli pilot?


Det finns ett antal olika flygutbildningar av varierande karaktär att söka. I dagsläget finns det två utbildningssamordnare som utbildar 20 piloter vardera och per år. Utbildningarna betalas av offentliga medel vilket gör att de blir betydligt mycket billigare för eleven eftersom han/hon bara betalar vissa delar, till exempel kurslitteratur, själv. De två utbildningssamordnarna är Scandinavian Aviation Academy i Västerås och Trafikflyghögskolan (TFHS) i Ljungbyhed. Tidigare utbildade Flygvapnet en stor del av piloterna men i takt med neddragningarna av försvarsbudgeten är det numera en ovanlig företeelse. Utöver de här utbildningarna finns det ett antal privata alternativ. Även om många av utbildningarna är studiemedelsberättigade kostar de betydligt mer. Man får räkna med en snittkostnad runt en miljon, beroende på vilken utbildningssamordnare man väljer. En trafikflygarutbildning hos Svensk Pilotutbildning kostar cirka 770 000 kronor. Det är främst den praktiska delen i utbildningen som är kostsam.

Utbildning utomlands


Ett alternativt till att utbilda sig i Sverige är att söka sig utomlands. Under 1970-, 1980- och 1990-talet var det många som valde att utbilda sig i USA men det alternativet är i dagsläget betydligt knepigare till följd av nya EU-regler. Stora utländska flygbolag som exempelvis Emirates och Lufthansa har utbildningar för piloter. Om du har turen att bli antagen får du möjligheten att arbeta av utbildningskostnaden genom att jobba för företaget när utbildningen är avslutad. Nackdelen är att om du misslyckas med utbildningen riskerar du att bli stående med höga studieskulder. Ett annat bolag som har startat upp pilotutbildning är lågprisbolaget EasyJet. Skolan ligger i Storbritannien och där gör man en särskild satsning för att få fler kvinnor att utbilda sig till piloter. Målsättningen är att ha 15 % kvinnliga elever i varje klass för att öka upp andelen kvinnliga piloter som i dagsläget inte är mer än 2–3 %.

Utbildning utomlands

För att få en komplett trafikflygarutbildning tar man en rad olika licenser och i dessa ingår de som vanligen krävs för att kunna söka jobb på ett flygbolag. De licenser som alla flygbolag kräver som ett minimum är Commercial Pilot Licence (CPL), Airline Transport Pilot Licence (ATPL-teori), Instrument Rating (IR) och Multi Crew Cooperation (MCC).
När man har avslutat sin utbildning börjar arbetet med att samla flygtimmar, ett arbete som är oavlönat och som sker med små plan. En del flyger till exempel de plan som används vid fallskärmshoppning för att få ihop tillräckligt med flygtid. Ju mer flygtid man har desto större är chansen att få jobb.