Call us on 44 7700 900693

Hem » BLOG » Historian bakom Norwegian Air Shuttle ASA

Historian bakom Norwegian Air Shuttle ASA

Det norska flygbolaget Norwegian Air Shuttle ASA, eller kort och gott Norwegian, har en verksamhet som omfattar såväl inrikes och utrikes reguljär samt charterflyg. Bolaget är det största lågprisbolaget i Norden och det sjätte största i Europa. Norwegian täcker cirka 45 % av flygmarknaden i Norge och har även en omfattande verksamhet i Danmark, Finland och Sverige. Företaget har sitt huvudkontor och administrativa bas på Fornebu utanför Oslo, den tekniska basen i Stavanger och operativa baser i Alicante, Bergen, Helsingfors, Köpenhamn, Las Palmas, London, Malaga, Oslo, Stavanger och Trondheim. På Arlanda flygplats är även kontoret för den svenska delen av bolaget stationerat.

Historian bakom Norwegian Air Shuttle ASA

Under 2017 flög mer än 33 miljoner passagerare med flygbolagets totalt 149 plan till 150 olika destinationer. Det gör att Norwegian, efter SAS, är det näst största flygbolaget i Skandinavien. Bolaget ha den yngsta flottan och det finns beställningar på ytterligare 250 plan.

Ett ungt företag som har vuxit snabbt

Flygbolaget grundades av Björn Koos 1993 när det regionala flygbolaget Busy Bee gick i konkurs. De tidigare anställde på Busy Bee gick ihop med Koos för att bilda Norwegian. Busy Bee var specialiserat som operatör för Braathens på Vestlandet med flygplansmodellen Fokker 50. När SAS köpte upp Braathens avslutades samarbetet med Norwegian och 2002 tillträdde Björn Koos som VD i bolaget och samtidigt statade flygbolaget fyra inrikeslinjer i Norwegians namn och med sex Boeing 737-300 plan. Ett år senare avvecklade man flygningarna med Fokker 50 och Norwegian börsnoterades på Oslobörsen. Fokus i företaget låg då som nu på att erbjuda lågprisflygresor. 2007 köpte Norwegian aktiemajoriteten i FlyNordic av Finnair i utbyte mot aktier i Norwegian. När flygbolaget Sterling gick i konkurs tog Norwegian över deras utrymme på Köpenhamn flygplats och etablerade en bas där. Därefter har bolaget etablerat en antal baser ute i Europa och även i USA. Flygbolaget har vuxit fort och det i kombination med problem med de flygplansmotorer som satt i de nytillverkade mer bränslesnåla planen, något som i sin tur ledde till omfattande förseningar och ekonomisk kompensation till resenärer, har gjort att Norwegian har drabbats av ekonomiska problem. För att stoppa den ekonomiska blödningen i företaget har man slutat med sina långflygningar till USA.

Inga allvarliga olyckor


I skrivande stund har Norwegian inte haft några olyckor under sina verksamma år vilket gör att bolaget räknas till ett av de säkraste att resa med. Därmed är det inte sagt att bolaget har klarat sig undan incidenter för det finns drygt 40 sådana av varierande karaktär registrerade. Det är bland annat långlinjeflygplansmodellen Boeing 787 som har haft problem och bidragit till en del incidenter. Det är dock inte enbart Norwegian som har haft problem med flygplanstypen utan även andra bolag. I juli 2017 flög Norwegian Air Shuttle Boeing 787-8 från Los Angeles i USA till Stockholm. När planet befann sig över Grönland cirka 500 nautiska mil nordväst om isländska Keflavik, var besättningen tvungna att stänga av en av planets motorer pga. tekniska fel. Man tog beslutet att ändra rutten till Keflavik och landa säkert där, vilket man också gjorde.


Inga allvarliga olyckor