Flygplan i framtiden

Flygindustrin pekas ofta ut som ett stort bidrag till klimatförändringarna på grund av koldioxidutsläppen från flygplan. Nollutsläpp är målet men för närvarande är det inte möjligt. Flygplanstillverkaren undersöker dock nya flygkoncept. Ledande flygplanstillverkare Airbus och Boeing har åtagit sig att bli koldioxidneutrala om några år. Var de leder kommer troligen att andra företag att följa. År 2035 vill Airbus börja tillverka sina första kommersiella flygplan med noll koldioxidutsläpp. I september 2020 presenterade Airbus tre flytande vätgasdrivna “ZEROe” koncept flygplan. Men för närvarande är dessa fortfarande under utveckling. Företagsledare säger att utbredd kommersiell tillämpning inte kommer att vara förrän cirka 2050.

Väte

Väte, antingen som gas eller vätska, kan användas för förbränning i jetmotorer. Eller väte kan användas för att driva en bränslecell. För närvarande är väteproduktionen baserad på fossila bränslen. När det genereras från förnybar energi genom elektrolys, avger väte ingen koldioxid. Grönt väte är dyrare att producera än fossila bränslen men priset sjunker när fler gröna verk byggs. I teorin kan användningen av väte som bränslekälla minska koldioxidutsläppen från flygindustrin med 50%. Flottor av vätgasdrivna plan skulle dock behöva stora mängder väte. Vätgas kan förbrännas genom modifierade gasturbinmotorer eller omvandlas till elektrisk kraft som kompletterar gasturbinen via bränsleceller. Kombinationen av båda skapar en effektiv hybrid elektriskt drivsystem som drivs helt av väte.

Andra alternativa energikällor

Elektricitet är en möjlig strömkälla. Att byta från det nuvarande bränslet till el väcker dock några viktiga frågor. Hur skapas el? Om det kommer från kolförbränning till exempel finns det ingen verklig miljöfördel. Varifrån får tillverkarna tungmetallerna för användning i batterierna? Även batterikraft kan bara fungera som en strömkälla för korta sträckor. Batterier är tunga så ett elflygplan kan bara bära ett begränsat antal passagerare eller last.

Andra alternativa energikällor
Andra alternativa energikällor

Företaget Eviation Alice är ett elflygplan som använder två elmotorer som kraftkälla. Även om det är lovande är detta flygplan fortfarande under utveckling. Alice kan rymma bara 9 passagerare tillsammans med de 2 besättnings medlemmarna så det är inte livskraftigt som ett kommersiellt passagerarplan. Det kan fungera bra som ett obemannat lastplan. En annan fördel med elektriska plan är att elektrisk framdrivning är relativt tyst. Elflygplan skapar mycket mindre buller än vanliga flygplan.

Vätgas kan förbrännas genom modifierade gasturbinmotorer eller omvandlas till elektrisk kraft som kompletterar gasturbinen med bränsleceller. Kombinationen av båda skapar ett effektivt hybrid elektriskt drivsystem som drivs helt av väte. Med ett hybrid flygplan kombineras flytande väte med syre och används som bränsle för förbränning. Från och med 2021 är ZeroAvia i aktiv utveckling av flygplan med bränslecells drivning. I teorin kan användningen av väte som bränslekälla minska CO2 utsläppen från flygindustrin med 50%. Flottor av vätgasdrivna plan skulle dock behöva stora mängder väte.

Att skapa mer energieffektiva flygplan är en annan del av arbetet med att minska koldioxidutsläppen. Forskare vid Delft University of Technology i Nederländerna utvecklar designen “Flying-V”, formad som en pilspets. De två vingarna sträcker sig bortom sittbrunnen i en V -konfiguration. Passagerare och last skulle bäras inom själva vingarna. Designen ger planet en mer energieffektiv form eftersom hela flygramen ger lyft i stället för bara vingarna.

Olivia Skriven av: