Flygets historia under efterkrigstiden

Första och andra världskriget gjorde att utvecklingen av flyget tog ett rejält kliv framåt. Plötsligt blev flyget någonting att dra nytta av istället för att bara handla om underhållning och äventyrslusta. Nu började flyget användas på ett helt nytt sätt. I USA började det tidigt att användas flygmaskiner för att frakta ut post i det vidsträckta landet. Det blev lite av en revolution där det snabbaste sättet tidigare hade varit tåg. Nu kunde varor och viktiga dokument nå andra sidan av landet på bara någon dag. Sen dess har flyget utvecklats ytterligare till den form det har idag.

De första passagerarna

De första passagerarflygningarna utfördes redan i början av det förra seklet. Eftersom att flygning då var att anse som mycket riskabelt och fram för allt dyrt så var det nog endast en och annan äventyrlig miljonär som kunde följa med. Världens första flygbolag för flygplan bildades 1916 i Storbritannien. AT&T, Aircraft Transport & Travel, var egentligen det andra flygbolaget i världen då det tyska bolaget DELAG hade bildats 1909. DELAG ordnade dock endast resor med luftskepp.

Andra världskriget ger nya möjligheter

Efter att utvecklingen av passagerarflyget hade gått ytterst långsamt sen de första flygbolagen bildades så fick hela branschen ett stort uppsving efter freden i maj 1945. Utvecklingen av flyget hade hunnit långt under kriget vilket hade gett snabbare och säkrare flygplan. Efter kriget föddes också en helt ny värld fram. Moderniteter och tekniska framsteg sågs plötsligt som någonting positivt och de öppna gränserna gjorde att många ville ut och resa. De nya jetplanen som hade utvecklats i slutet av kriget gav också nya möjligheter. I och med att det nu gick att flyga högre och fortare gick det att nå nya destinationer med flyg. Att ta sig över atlanten var inte längre en resa på flera dagar utan kunde klaras av på några timmar.

Andra världskriget ger nya möjligheter

Flygbolagen blir fler

För att möta upp efterfrågan bland passagerarna startades det i rask takt upp allt fler flygbolag. Av de som fortfarande opererar är det KLM som bildades 1919 i Holland som är äldst. Även australiensiska Quantas har funnits med sen mellankrigstiden, sen 1920 har de erbjudit passagerarflyg till sina kunder. Ett anat riktigt gammalt flygbolag är ryska Aeroflot som varit med sen 1923. I vårt grannland Finland startades Finnlines redan 1923 och de flyger fortfarande tusentals passagerare varje år. USA:s första flygbolag som fortfarande opererar är Delta Air Lines som bildades 1924. Under andra världskriget stod utvecklingen av passagerartrafiken still på grund av svårigheterna att resa till andra länder och så klart eftersom att säkerhetsläget var svårt. Mot slutet av kriget såg många däremot att det snart skulle öppnas nya möjligheter. I Sverige startade två av bröderna Wallenberg ett flygbolag och började inleda försök med atlantflygningar.

Flygbolagen blir fler

Boeing flyger vidare

Den flygplanstillverkare som var snabbast på att tillverka flygplan med hög klass av säkerhet och komfort var Boeing. Bolaget hade startats redan på 1910-talet och började på 30-talet att tillverka passagerarplan. Nu efter kriget kunde de fortsätta att utveckla sina passagerarplan. Deras Boeing 707 var det första jetdrivna passagerarplanet efter de franska Comet och Caravelle. Idag är Boeing fortfarande en av de största tillverkarna av flygplan. Boeing 787 Dreamliner är en av deras senaste modeller. De flygs bland annat av Norwegian Airlines, ett av de många lågprisbolag som startats under 2000-talet och som gör det möjligt för allt fler att kunna flyga.