Flygets historia i början av 1900-talet

Drömmen om att kunna flyga är nog lika gammal som människan har vandrat på jorden. Människan har beundrat fåglarna som obehindrat kunde lyfta och flyga iväg. Säkert har de funderat på att det inte bara skulle kunna vara till nytta utan också hur härligt det måste vara att få känna sig så fri. De första försöken att flyga skedde redan på 1600-talet när de första ritningarna på en luftballong ritades. Efter att ha lyckats lyfta med luftballong i slutet på 1700-talet dröjde det lite drygt 200 år innan tekniken utvecklats så pass att det var dags för den första flygmaskinen att lyfta.

Första flygmaskinen lyfter

I december 1903 hade två amerikanska bröder vid namn Orville och Wilbur Wright efter många års misslyckade försök lyckats konstruera den första flygmaskin som lyckades inte bara lyfta utan också hålla sig kvar i luften. Första försöket gjordes av Orville och den flygturen varade i hela 12 sekunder och en sträcka av 36,5 meter. Senare samma eftermiddag lyckades hans bror flyga hela 60 meter. De två bröderna hade dedikerat hela sina liv till att utveckla en framgångsrik flygmaskin och nu hade de lyckats. En del historiker hävdar att dessa bröder inte var först med att lyckas flyga utan att det var de som helt enkelt var först med att dokumentera sin flygning med kamera.

Populärt bland överklassen

Efter att de första flygningarna hade gjorts blev det omåttligt populärt bland äventyrare och överklassen att ägna sig åt flygning. Utvecklingen gick i rasande takt och flygmaskinerna lyckades hela tiden hålla sig flygande allt längre. Allmänheten började fatta intresse för flyget och de vallfärdade till de många flyguppvisningar som började arrangeras. Det krävdes ofta entréavgift för att få komma nära och titta på undermaskinen. Detta var ett bra sätt för flygarna att samla in pengar till sin kostbara hobby.

Över Engelska kanalen

Nästa stora framgång för flyget blev när den franska flygaren Louis Blériot 1909 lyckades flyga över Engelska kanalen. Starten gick på den franska sidan av kanalen, Les Baranques nära Calais. 37 minuter senare landade han på en äng vid engelska Dover Castle. Flygningen över Engelska kanalen fick enorm uppmärksamhet världen över och gav flygkonsten ett stort uppsving. Att kunna styra och hålla en flygmaskin i luften tillräckligt länge var någonting helt spektakulärt. Nu började allt fler inse nyttan med dessa vidunder och se att de inte bara var till för äventyr och nöje. Nu började till exempel postmyndigheten i USA att utveckla möjligheterna till att dela ut post med hjälp av flyg.

Korsa Atlanten

Efter att under flera år ha arbetat för den nordamerikanska postmyndigheten med att dela ut post via flyg kände sig den svenskättade Charles Lindbergh redo för större utmaningar. Han rustade själv upp sitt enmotoriga, högvingade monoplan inför den våghalsiga färden. Den 20 maj 1927 lyfte den förre militärflygaren från New York och 33,5 timmar senare landade han säkert i Paris. Sex andra personer hade dött när de före honom försökt göra den svåra resan. Lindbergh eller Lucky Lindy som han kallades lyckades med flygningen genom att variera höjden på sin flygning mellan 3 och 3 000 meters höjd. För sin bedrift belönades han med Orteig-priset på den för tiden svindlande summan 25 000 dollar. Nu hade världen på allvar sett vad flygmaskinerna kunde användas till och utvecklingen skulle snart komma att stegras ytterligare på grund av det stundande världskriget.

Korsa Atlanten