Call us on 44 7700 900693

Hem - » BLOG » Concorde

Concorde

Concorde var ett passagerarplan som kunde framföras i överljudshastighet. Det var ett mycket exklusivt flygplan som kunde ta sina passagerare över Atlanten på halva flygtiden jämfört med andra flygplan. Att ta fram Concorde-planet var ett samarbete mellan England och Frankrike som överskred sin budget många gånger om. Projektet blev också en del i kapprustningen mot Ryssland som samtidigt utvecklade sitt egna överljudsflygplan, Tupolev Tu-144. På grund av de stora kostnaderna det innebar att flyga med Concorde samt en allvarlig olycka gjorde att det sista Concorde-planet togs ut trafik 2003. På senare år har många nya projekt med att konstruera ett överljudsplan för passagerartrafik dragit igång. Många är övertygade att det kommer att bli verklighet inom ett par år.

Frankrike och England gick samman

Under 1950-talet togs de första militära överljudsplanen fram och redan då började tanken på passagerarflyg att ta form. 1962 enades Frankrike och England om att tillsammans utveckla ett passagerarflyg. Samarbetet kom att kantas av många motgångar och konflikter. England ville ganska omgående dra sig ur projektet eftersom att kostnaderna skulle bli enorma. Frankrike hotade med stämning i internationella domstolar så samarbetet fortskred. Budgeten överskreds flera gånger men projektet stannade inte upp. Tvärt om tyckte parterna att det var viktigt att fortsätta att pumpa in pengar i projektet för att inte förlora de enorma summor som redan satsats. Samtidigt kände de stor tidspress eftersom att Ryssland var på god väg att utveckla sitt egna överljudsplan. Misstankarna om industrispionage var starka och blev också bekräfta de när ryssarna lanserade sitt plan, Tupolev, som var en näst intill exakt kopia av Concorde. Den kom senare att kallas för Concordski i folkmun. Till Englands och Frankrikes förtret var det också ryssarna som lyckades bli först med att flyga sitt plan 31 december 1968. Concorde flög för första gången den 2 mars 1969 och klassades av de flesta som ett mästerverk ingenjörsmässigt.

Exklusivt flygplan

Concorde-planen som flög över Atlanten från Paris och London till New York var ingenting för den vardaglige resenären utan biljetterna var ordentligt dyra. En tur och retur-biljett över Atlanten kunde gå på runt 70 000 kronor i början på 2000-talet innan flygplanet togs ur trafik. Själva inredningen inne i planet var inte särskilt glamourös utan det var tvärtom väldigt trångt på grund av den smala flygplanskroppen. Å andra sidan så sparade man cirka tre timmar på en enkel flygresa till New York och många tyckte nog att det var värt det. För att kompensera att själva flygresan inte var så luxuös så erbjöds passagerna desto mer lyx på flygplatsen med en egen VIP-lounge att vänta i där det serverades champagne och fin mat.

Början på slutet

Den 25 juli 2000 kraschade ett Concordeplan ägt av Air France strax efter start. Alla ombord omkom. Planet hade precis lyft från en flygplats utanför Paris när det fick sitt ena hjul punkterat av skräp på startbanan. Däckets trasiga delar slog i sin tur sönder en bränsletank som fattade eld. Planet lyfte precis som branden spred sig. Branden fick sen alla fyra motorer att sluta fungera och planet kraschade in i ett hotell vid sidan av flygplatsen. Det här blev början på slutet för Concorde-planet. Under det följande året hölls planen på marken medan man undersökte olycksorsaken samt uppgradera säkerheten på planen. När det sen var dags för att börja flyga igen hade terrorattentaten den 11 september gjort flygmarknaden så turbulent att det inte längre var lönt att flyga med planen. Den 24 oktober 2003 gjordes den sista reguljära flygningen med en Concorde och några av planen finns idag utplacerade vid flygmuseum bland annat i Manchester och Washington.